Over ons

Algemeen

boqx 0 is een administratie- en belastingadvieskantoor voor creatieve ondernemers. Wat maakt ons anders dan andere administratiekantoren? Wij hechten aan onze slogan ‘betrokken, gedreven, deskundig’. We zijn betrokken bij jou als klant en vinden het belangrijk dat je een vast aanspreekpunt hebt. We houden rekening met jouw specifieke situatie als we je advies geven. Is je eigen adviseur er niet als je belt of binnenloopt? Dan kijken we altijd of iemand anders je kan helpen.

Wij vinden het belangrijk dat je een vast aanspreekpunt hebt

Natuurlijk volgen we regelmatig opleidingen of bijscholingstrajecten, om inhoudelijk up to date te blijven. Maar we gaan ook naar voorstellingen en tentoonstellingen om feeling te houden met de sector waarin onze klanten werken. En vooral ook omdat we dat mooi en spannend vinden.

boqx 0 bestaat uit een hartelijk en hard werkend team, dat het ook nog leuk vindt om in het weekend naar onze concerten te komen luisteren! – Holland Baroque Society

En onze betrokkenheid is breder: we vinden het belangrijk dat boqx 0 voor onze medewerkers een prettige plek is om te werken en denken ook aan onze omgeving. Niet onbelangrijk: we lunchen elke dag samen (en dan gaat tóch even het antwoordapparaat aan, maar laat even een berichtje achter en we bellen je terug!)

Klik hier voor de download

Medewerkers

Wat doen we en wat kost het?

In overleg met jou bepalen we wat we voor je doen. Dat kan beginnen bij uitleggen hoe je je administratie handig opzet of welke bedrijfsvorm je het beste kunt kiezen. Voor een deel van onze klanten doen we elk kwartaal de BTW-aangifte. Anderen doen dat zelf, voor hen maken we een jaarrekening op en doen achteraf eventueel een corrigerende BTW-suppletieaangifte. Voor bijna al onze klanten doen we ook de aangifte inkomstenbelasting en nemen we die voor de eventuele partner mee. Zeker als je fiscaal partners bent, is het slim om beide aangiftes inkomstenbelasting door dezelfde persoon te laten doen.

Download hier ons handelingstraject.

Voor de rechtspersonen onder onze klanten verzorgen we, naast de administratie, het opstellen van de jaarrekening, een controleberekening voor de btw en het indienen van de aangifte vennootschapsbelasting. Ook maken we voor BV’s de notulen van de aandeelhoudersvergadering op en zorgen we dat de benodigde stukken gedeponeerd worden bij de Kamer van Koophandel.
Wanneer de administratie intern wordt gedaan, zijn wij de vraagbaak op afstand en controleren we periodiek of voor het opstellen van de jaarrekening of alles op zijn plek staat.
Daarnaast denken we mee over bedrijfsvoering, stellen we, in overleg, aandeelhouders- en managementovereenkomsten op en begeleiden we toe- en uittredingstrajecten van deelnemers. En we zoeken de meest passende fiscale positie, zowel t.a.v. de loon- en inkomstenbelasting als t.a.v. de vennootschaps- en omzetbelasting.

boqx 0: Altijd moeite om de naam goed te spellen. Maar ál het overige gaat vanzelf. Snel contact, adequaat en deskundig antwoord, secuur werk. Bij lastige vraagstukken raak ik nooit in paniek: ik kan het immers altijd aan boqx 0 vragen, en dan weet ik zeker dat het goed komt. – Annemargreet Dwarshuis, Zakelijk directeur Ja-maar en Omdenken

Voor onze klanten met personeel verzorgen we de salarisadministratie, inclusief aangiftes loonheffing.

Voor controle van een jaarrekening of een projectafrekening, wat soms nodig is als je subsidies hebt ontvangen, werken we samen met verschillende externe onafhankelijke accountants.

Daarnaast doen we steeds meer op het gebied van financiële planning (hoe lang werk ik door, wat voor pensioen wil ik hebben, hoe ga ik ervoor zorgen dat ik dat opbouw), subsidieaanvragen en binnenkort ook budgetplanning voor mensen met schulden of die moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen.

Hoewel de naam wellicht anders doet vermoeden verstaat boqx 0 de kunst van het buiten de box denken en vormt voor ons dan ook een onlosmakelijke schakel in onze eigen bedrijfsvoering! – Bram de Klerck, partner a-advies

Alle ondernemingsvormen en samenwerkingsverbanden kunnen bij boqx 0 terecht. Of je nu een eenmanszaak hebt, een bv, vereniging of stichting, we doen graag de administratie en belastingaangifte voor je. Daarnaast denken we met je mee over je ondernemingsplan, financiële planning en je bedrijfsvoering. Ons doel is dat je je handen vrij hebt voor creativiteit en ondernemen terwijl wij je op de hoogte houden van de financiële kant van de zaak. De mate waarin we dat doen is afhankelijk van jouw wensen!

Heb je een eenmanszaak? Voor deze klantengroep hebben we een abonnementsvorm ontwikkeld met een vaste prijs voor een vast pakket van werkzaamheden. Een uitwerking hiervan volgt hieronder. Heb je een eenmanszaak met personeel, een bv, vof, stichting of coöperatie? Dan maken wij op basis van een kennismakingsgesprek een op jou toegesneden offerte.

Overzicht abonnementsvormen voor de eenmanszaak zonder personeel:

  1. eenvoudige eenmanszaken

Dit abonnement is voor ondernemers met een beperkte administratie. Bij deze vorm gaan we ervan uit dat je zelf de administratie bijhoudt in een Excel sheet dat boqx 0 hiervoor heeft ontwikkeld. Uiteraard leggen we je uit hoe dit Excel sheet werkt met de bedoeling dat je dit zelf gaat uitvoeren. Verder bestaat onze bijdrage uit:

  • controleren van de administratie en waar nodig corrigeren en aanvullen
  • een controleberekening maken voor de btw
  • opstellen van een jaarrekening
  • verzorgen van de aangifte inkomstenbelasting
  • een tussentijds afstemmingsgesprek
  • de mogelijkheid om met een simpel telefoontje antwoord te krijgen op financiële vragen (*)

De kosten voor dit pakket zijn € 55,- per maand.

  1. reguliere eenmanszaken

Ook bij dit abonnement houden de ondernemers zelf hun administratie bij in Excel. De administratie is complexer dan bij de eenvoudige eenmanszaak omdat er bijvoorbeeld een pand in de onderneming is. Of handel met of werkzaamheden in het buitenland. Ook de groep ondernemers die met verschillende btw-tarieven of vrijstellingen te maken heeft, rekenen wij tot deze groep. De extra’s boven de abonnementsvorm voor eenvoudige eenmanszaken zijn:

  • verzorgen van de aangifte inkomstenbelasting waarbij waarin we ook onderwerpen als eigen woning, oudedagsvoorzieningen, divers vermogen in box 3, en aftrekposten voor je uitwerken,

Ook voor dit abonnement geldt:

  • een tussentijds afstemmingsgesprek
  • de mogelijkheid om met een simpel telefoontje antwoord te krijgen op financiële vragen (*)

De kosten voor dit pakket zijn € 70,- per maand.

  1. eenmanszaken voor wie wij ook de achterliggende administratie verzorgen

Dit abonnement omvat dezelfde werkzaamheden als pakket 2. De extra’s die we je bieden zijn:

  • bijhouden van de achterliggende administratie, per maand, per kwartaal of per jaar
  • per periode versturen van een overzicht van de gang van zaken conform jouw wens
  • verzorgen van de aangifte inkomstenbelasting (zoals bij reguliere eenmanszaken)

Natuurlijk bieden we je ook:

  • een tussentijds afstemmingsgesprek
  • de mogelijkheid om met een simpel telefoontje antwoord te krijgen op financiële vragen (*)

De werkzaamheden kunnen qua omvang en complexiteit verschillen waardoor de tarieven uiteenlopen. Er is al een pakket vanaf € 100 per maand.

In het kosteloze en vrijblijvende kennismakingsgesprek stemmen we met jou af welke abonnementsvorm het beste bij je past. In de offerte die je van ons na het gesprek via mail ontvangt kun je rustig nalezen wat we overeengekomen zijn.

(*) Bellen voor vragen en opmerkingen:

Vragen waarop we het antwoord vrijwel direct paraat hebben zijn bij bovenstaande bedragen inbegrepen.
Wanneer specifiek uitzoekwerk of overleg nodig is overleggen we vooraf welke kosten daaraan verbonden zijn. Hieronder vallen vraagstukken als continuïteit van de onderneming, bedrijfsplannen en (overgang naar) samenwerkings- en organisatievormen of naar een onderneming met personeel. Ook financiële planning, vermogensopbouw, oudedagsvoorzieningen, huwelijk en scheidingsperikelen, horen hierbij. Misschien staat jouw specifieke vraagstuk hier niet tussen. Laat het ons weten, dan weet je snel of we je kunnen adviseren en/of helpen.

(fiscaal) partner

Is er tevens een (al dan niet fiscaal) partner? Ook voor de partner verzorgen wij graag de aangifte. Afhankelijk van de omstandigheden zijn de additionele kosten standaard € 90 per boekjaar.

NB: alle hierboven genoemde bedragen zijn excl. btw.

  1. ondernemingsvormen en samenwerkingsverbanden als bv’s, verenigingen en stichtingen

Niet alleen eenmanszaken, maar alle ondernemingsvormen en samenwerkingsverbanden kunnen bij boqx 0 terecht. Of je nu een een bv, vereniging of stichting hebt, we doen graag de administratie en belastingaangifte voor je. Daarnaast zijn we op diverse andere gebieden inzetbaar, zo denken we met je mee over je ondernemingsplan, financiële planning en je bedrijfsvoering. Ons doel is dat je je handen vrij hebt voor creativiteit en ondernemen terwijl wij je op de hoogte houden van de financiële kant van de zaak. De mate waarin we dat doen is afhankelijk van jouw wensen! Het bespreken van een dergelijk uitgebreid pakket is maatwerk en we nemen graag de tijd met je om te kijken naar je wensen en de mogelijkheden. Een offerte op maat is hierop van toepassing.

Wil je kennis komen maken en bespreken wat voor jou de beste vorm is? Maak dan een afspraak voor een gratis intakegesprek. Na een kennismaking volgt altijd een offerte en kun je rustig bedenken of je met ons in zee wilt.

Geschiedenis

boqx 0 is in 2004 opgericht, maar de geschiedenis gaat terug tot 1988. In dat jaar begon Thea Roolfs met haar eenmanszaak onder de naam ‘De Overeenkomst’. Een aantal jaar later kwam een vriendin van haar daar als vennoot bij. In 1998 besloten zij zich aan te sluiten bij De Manie groep, een samenwerkingsverband van vergelijkbare administratie- en belastingadvieskantoren. Toen Henk Manie, de oprichter van De Manie groep, overleed, is het samenwerkingsverband opgeheven. Daarna is boqx 0 ontstaan als zelfstandig bureau.

Bij het tienjarig bestaan in 2014 heeft Thea Roolfs besloten boqx 0 te verlaten om iets geheel nieuws te beginnen. Ze laat een bedrijf achter dat een eigen plaats heeft gevonden, met inmiddels tien medewerkers en genoeg plannen voor de toekomst.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) zit in onze genen. Dat zie je al terug in onze uitgangspunten: we gaan bijvoorbeeld niet voor maximalisatie van de winst. Je ziet het ook aan onze klantenkring: wij werken voor mensen van wie we denken dat ze iets waardevols toevoegen aan deze wereld.

In de dagelijkse praktijk zit het hem in dingen als printen op recyclepapier. Het printen wordt trouwens ook minder, want we zijn bezig de overgang naar een digitaal kantoor te maken, dan hebben we helemaal bijna geen papier meer nodig! We eten zo veel mogelijk biologisch (vinden we nog lekkerder ook) en in ons minituintje kweken we onze eigen muntthee en tuinkers. We scheiden ons afval en samen met de buren hebben we in de zomer van 2014 zonnepanelen op het dak laten leggen. Daarnaast komen we zoveel mogelijk met de fiets of het openbaar vervoer naar het werk.

Wij werken voor mensen van wie we denken dat ze iets waardevols toevoegen aan deze wereld

We streven naar een lang dienstverband voor onze medewerkers, om een goede relatie met de klant te kunnen opbouwen. Dat neemt niet weg dat we zo nu en dan ruimte hebben voor nieuwe boqx-nullers. De afgelopen jaren hebben we enkele mensen aangenomen vanuit een (WIA-)uitkering, die bij ons konden beginnen op een werkervaringsplaats en zijn uitgegroeid tot volwaardige medewerkers.

MVO betekent voor ons ook dat we onze klanten ondersteunen door middel van sponsoring. In 2012 zijn we met Centro Flamenco Puro, al heel lang klant van boqx 0, met prachtige producties, een sponsorrelatie aangegaan.

Sociocratie

boqx 0 is vormgegeven volgens de sociocratische kringorganisatiemethode (skm). De kern van deze methode is dat alle medewerkers, ongeacht hun functie, gelijkwaardig betrokken zijn bij de beleidsvorming. In de praktijk betekent dit dat wij een bedrijfskring hebben waar alle medewerkers deel van uitmaken. Deze bedrijfskring neemt beslissingen over dagelijks beleid, zoals personeelsbeleid.

Daarnaast is er een topkring, voor de strategie op langere termijn en het in de gaten houden van een gezonde bedrijfsvoering. In de topkring zit de directeur van boqx 0, een afgevaardigde uit de bedrijfskring en ten minste twee externe leden: een met kennis van de sociocratie, en een uit de financiële sector. Zie voor een uitgebreidere uitleg www.sociocratie.nl.

Missie en visie

Er komen steeds meer zelfstandigen en ondernemers. boqx 0 ondersteunt hen bij het voeren van hun administratie, geeft financieel advies en denkt mee bij het vormgeven van de ondernemingsstructuur. boqx 0 biedt haar klanten een (netwerk)platform, onder andere door het organiseren van bijeenkomsten waar ondernemers elkaar fysiek kunnen ontmoeten en van elkaar kunnen leren. Ook in de digitale wereld faciliteren wij onze klanten om elkaar te vinden.

Duurzaamheid wordt steeds belangrijker. boqx 0 wordt ook letterlijk en figuurlijk een groen kantoor en werkt waar mogelijk volgens het cradle-to-cradle principe.

De wens naar kleinschaligheid en persoonlijk contact zal in de samenleving steeds sterker gaan leven. boqx 0 sluit daarbij aan door een overzichtelijk kantoor te zijn en te blijven, waarin de adviseurs zelfstandig maar wel samenwerken. Zij zijn direct bereikbaar voor de klanten voor wie zij werken.

Algemene Voorwaarden en privacy

Download hier onze algemene voorwaarden, zoals die zijn opgesteld door NOAB, de beroepsorganisatie waarbij wij zijn aangesloten.

In het kader van de Algemene Verordening Gegevensbescherming hebben wij een Privacy Policy opgesteld. Die kun je hier downloaden.